onsdag den 23. december 2015




Julen er hjerternes fest - og for nogen af os er "hænder" et emne som ligger vores hjerter nær. Tegningen foroven er tegnet af mit barnebarn Frederikke på 6 år, som i høj grad har forstået hvor stor betydning hænder har.
At arbejde med hænder - træning og behandling - er utrolig givende. "Hånden er en forlængelse af hjernen" er der en klog person som har sagt, og det betyder at hver eneste hånd er lige så individuel og personlig som et ansigt, og bag hånden er en person som har et spændende liv som man som ergoterapeut får et lille indblik i, når man arbejder med hånden.
Hånden kan så meget, men uden styring fra hjernen, virker den ikke. Hånden er verdens bedste værktøj. Vi kan mærke og føle, vi kan gribe og slippe. Vi kan tage et meget let greb og vi kan gribe meget kraftigt omkring en ting. I forlængelsen af hånden kan vi holde fast i værktøj, men uden hånden vil en hammer f.eks ikke kunne anvendes. Så betydningen af hånden er meget væsentlig for vores hverdag.
Når julen er overstået, og vi nærmer os nytår, tænker jeg ofte på de personer som ikke kan lade nytårs fyrværkeri være - dem som absolut ikke kan lade være med at skyde af. Jeg tænker på de mange hænder jeg har haft i hånden efter at nogen har leget med fyrværkeri, og jeg tænker på hvordan man kan formidle denne advarsel ud, så man forhåbentlig ikke ser disse store skader som vil have varig indflydelse på den skadede resten af livet.
Så jeg krydser fingre og håber at der kommer så få skader i år. For hænder betyder så meget for vores hverdag, og de ting vi kan foretage.
Med denne blok ønskes alle en rigtig glædelig jul og godt nytår.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar